It's All about .. Art

Stavroula Christopoulou

Christ V Stav    

O Xoros ws Eikona

Ας μιλήσουμε λίγο για .. Χορό

Ο Χορός ως Εικόνα


Χορός και Εικόνα.. Αναρωτιέμαι πολύ συχνά εάν ο συνδυασμός αυτών των δύο λέξεων μπορεί να αποτελέσει συνειρμό. Και πολύ συχνά αποτελεί. Χορός - Εικόνα.. Συνειρμός ή Αντι-Συνειρμός, θα τολμούσα να προσθέσω.. Ανάλογα, τί σημαίνει η λέξη «Εικόνα» για τον κάθε ένα από εμάς, στο δικό του «προσωπικό» Λεξικό..


Χορός - Εικόνα: Αντι-Συνειρμός


Πολλές φορές, όταν αναφερόμαστε στο χορό, μας έρχονται στο μυαλό μας εικόνες. Εικόνες ανθρώπων που χορεύουν. Εικόνες ανθρώπων που χορεύουν σε ένα χώρο που είναι κατάλληλα διαμορφωμένος, είτε αυτός είναι μία αίθουσα σε κάποια σχολή χορού, είτε σε κάποιο μαγαζί που συνδυάζει το χορό με τη διασκέδαση, είτε σε κάποιο θέατρο που θα φιλοξενήσει μία χορευτική παράσταση, είτε ακόμα και σε κάποιο φεστιβάλ με πολλά διαφορετικά, χορευτικά και μη, δρώμενα.


Ακόμα πιο συχνά μάλιστα, όταν κάποιος μας λέει ότι ασχολείται με το χορό - επαγγελματικά ή ερασιτεχνικά, δεν έχει σημασία - μας έρχονται στο μυαλό μας εικόνες. Εικόνες ανθρώπων με νεανικά, δυνατά και καλοσχηματισμένα σώματα που μαρτυρούν αυτήν ακριβώς την ενασχόληση. Εικόνες σωμάτων που αγγίζουν μία, κάποια τελειότητα που έρχεται ως φυσικό επακόλουθο. Σώματα που θα τα δούμε να κινούνται στο χώρο και θα τα θαυμάσουμε για αυτήν ακριβώς την τελειότητα και τη δύναμη που εκπέμπουν. Σώματα που βγήκαν από κάποιο εργοστάσιο παραγωγής καλουπιών κατάλληλα για χορό.


Και μαγεύεσαι από όλη αυτήν την ομορφιά τόσο πολύ που θες και εσύ να ασχοληθείς με το χορό. Και πηγαίνεις στο εργοστάσιο, και είσαι χαρούμενος και ανυπόμονος, και ψάχνεις να βρεις το δικό σου καλούπι, το δικό σου νούμερο για να το φορέσεις τέλος πάντων και να ξεκινήσεις επιτέλους και εσύ τον δικό σου χορό.. Και νούμερα δεν βρίσκεις, βρίσκεις πολύ περιορισμένο αριθμό και αναρωτιέσαι και λες, «Δεν μπορεί.. Αποκλείεται να είναι τόσο περιορισμένα.. Μάλλον πρόλαβαν, πριν από μένα, κάποιοι και πήραν το καλούπι που μου ταίριαζε». Και οπλίζεις λίγο τον εαυτό σου με υπομονή και περιμένεις την επόμενη φουρνιά από καλούπια και αγχώνεσαι και λίγο που πρέπει να περιμένεις, γιατί τα επόμενα καλούπια δεν ξέρεις πότε θα βγουν και τα σώματα που είχες δει ήταν κυρίως νεανικά.. Και η επόμενη φουρνιά βγαίνει και τα καλούπια είναι πάλι στο ίδιο μέγεθος, στο ίδιο νούμερο και εσύ πάλι δεν χωράς. Και νευριάζεις και λες, «Αποκλείεται.. Δεν είναι δυνατόν. Δεν είναι δυνατόν να είναι όλα τόσο πανομοιότυπα».. Γιατί ξέρεις ότι, όταν πηγαίνεις να διαλέξεις τα φρούτα σου και τα λαχανικά σου στο μανάβη, δεν είναι καλό να είναι όλα πανομοιότυπα.. Θέλεις να υπάρχει ποικιλομορφία, να δεις μια μικρή ατέλεια, μια διαφοροποίηση που θα μαρτυρά έναν υγιή τρόπο ανάπτυξης.. Και φωνάζεις μέσα σου εξαγριωμένος, «Σε ποιον διεστραμμένο ανήκει τέλος πάντων αυτό το εργοστάσιο που βγάζει μόνο πανομοιότυπα καλούπια;»..


Αλλά θέλεις τόσο πολύ να χορέψεις και αποφασίζεις να πάρεις τελικά ένα καλούπι που δεν είναι και τόσο ταιριαστό, αλλά δεν πειράζει.. Θα προσπαθήσεις να χωρέσεις μέσα το σώμα σου.. Και έτσι.. το τραβάς μήπως και μακρύνει λίγο από εδώ.. και κόβεις ό,τι περισσεύει από κάπου αλλού.. και πονάς λίγο.. αλλά δεν πειράζει.. γιατί όταν θα χορέψεις, θα σε θαυμάσουν και εσένα για αυτή σου την τελειότητα και θα σε αποδεχτούν.. Και ελπίζεις να μην απογοητευτούν και να μην αηδιάσουν, οι ίδιοι άνθρωποι που σε θαύμασαν, όταν κάποια στιγμή βγάλεις το καλούπι σου και το κατακερματισμένο σώμα σου προβάλλει από κάτω..


Χορός - Εικόνα: Συνειρμός


Και ναι, δεν διαφωνώ, ο χορός, ως αποτέλεσμα, οφείλει να έχει μία αισθητική. Το αποτέλεσμα που θα προκύψει θέλεις να έχει μία καλαισθησία, ανεξάρτητα από το αν είσαι χορευτής ή θεατής.. Και σίγουρα, μία εικόνα ισοδυναμεί με χίλιες λέξεις.. Δεν ξέρω ποιος το είπε αυτό, ούτε γνωρίζω τί ακριβώς εννοούσε.. Αλλά όποιος θεωρεί ότι μία εικόνα είναι μόνο οπτική, πρέπει να του πω ότι είναι, το λιγότερο, αισθητικά καθυστερημένος. Μία εικόνα δεν οφείλει να ικανοποιήσει μόνο την όρασή μας.. Ποιος είναι αυτός που θα ακυρώσει έτσι όλες τις υπόλοιπες αισθήσεις μας;


Ναι.. Ο Χορός είναι εικόνα.. Είναι εικόνα οσφρητική και πολλές φορές δεν είναι ιδιαίτερα ευχάριστη.. Ο χορός έχει γεύση και αυτό μπορώ να το πω με απόλυτη βεβαιότητα. Είναι κυρίως αλμυρός.. Όταν ασχολείσαι με το χορό, θα έρθεις σε επαφή με άλλους ανθρώπους, θα τους γνωρίσεις και θα συγχρωτιστείς μαζί τους, θα τους αγγίξεις και θα σε αγγίξουν.. Ο χορός είναι ένα παράθυρο επικοινωνίας, τόσο με τους άλλους όσο και με τον ίδιο σου τον εαυτό. Στον χορό δεν μπορείς να πεις ψέματα. Είναι μέσο έκφρασης, θα βγάλεις τα συναισθήματα σου ατόφια όπως είναι και πολλές φορές θα ανακαλύψεις συναισθήματα που δεν γνώριζες καν ότι υπήρχαν μέσα σου. Ένα παράθυρο επικοινωνίας που, όταν το ανοίξεις, δεν είναι εύκολο να το κλείσεις πίσω σου.


Αλλά ακόμα και όταν είσαι ένας απλός θεατής, ο χορός δεν θα χορτάσει μόνο το βλέμμα σου, αλλά και την ακοή σου.. Είναι εικόνα ακουστική, πλαισιώνεται από μουσικές.. Θα δεις, θα ακούσεις, θα ταξιδέψεις σε τόπους άλλους, διαφορετικούς, που ενδεχομένως να μην προλάβεις ποτέ να επισκεφθείς.. Θα επικοινωνήσεις με τους ίδιους τους χορευτές, θα συναισθανθείς μαζί τους, θα αναγνωρίσεις την αλήθεια τους, αλλά θα αντιληφθείς και το ψέμα τους. Και γνωρίζεις, ότι μπορεί να μην είναι όλα άρτια, να μην αγγίξουν την τελειότητα που περίμενες.. Αλλά.. το λάθος είναι ανθρώπινο.. Ο λάθος βηματισμός, το παραστράτημα, δεν είναι κάτι που προβλέπεται, ούτε μπορείς να το αποκλείσεις..


Αλλά ακόμα και όταν τα φώτα σβήσουν, οι μουσικές ησυχάσουν, και δεν υπάρχουν θέατρα ή θεατές για να σε χειροκροτήσουν, εσύ μπορείς πάλι να χορέψεις.. Δεν έχεις παρά να αφουγκραστείς το δικό σου ρυθμό, το δικό σου παλμό, την καρδιά σου - ξέρεις.. λίγο ψηλά και αριστερά στο στήθος.. στο ενδεχόμενο που ξέχασες.. - που σου υπενθυμίζει ότι είσαι ακόμα ζωντανός.. Και η πίστα του χορού σου μπορεί να γίνει το πάτωμα του σπιτιού σου.. ή το κρεββάτι σου.. που θα το μοιραστείς με κάποιον άλλον και θα χορέψεις μαζί του, για ώρες.. για μέρες και νύχτες και πάλι από την αρχή.. Kαι ο παλμός σου θα πάψει να είναι ατομικός.. Και δεν θα φοράς το καλούπι σου, αυτό που τόσο πολύ σε στένευε.. Kαι δεν θα σε πληγώνει η, όχι και τόσο αψεγάδιαστη, εικόνα σου.. Αλλά ακόμα και αν δεν υπάρχει κάποιος να μοιραστείς και να συγχρονίσεις μαζί του τον προσωπικό σου ρυθμό, εσύ μπορείς πάλι να βγεις έξω, στο δρόμο και να χορέψεις μόνος σου.. μία νύχτα, ξυπόλυτος, στη βροχή..


..Listen Good, Feel Better.. : Madrugada - Step Into this Room and Dance for Me

Χριστοπούλου Σταυρούλα [Βούλη]


“ Τώρα εγώ εδώ θέλω να μοιραστώ μία σκέψη, όχι και τόσο σχετική.. Καθώς έγραφα το κείμενο στο word, τη λέξη «κρεββάτι» μου την έπιανε λάθος.. Την ήθελε με ένα -β και αναγκάστηκα να την προσθέσω στο λεξικό, για να τη δεχτεί.. Και αναρωτήθηκα.. Τα κρεββάτια μας πλέον έγιναν τεράστια, υπέρ-διπλα για να χωράει και να ξεκουράζεται πάνω το τεράστιο Εγώ μας που δεν αφήνει χώρο για άλλον δεύτερο..Κάπως έτσι πρέπει να απλοποιήθηκε και στη γραφή του και τώρα πια γράφεται «κρεβάτι».. Και έχω μία απορία: Εάν κάποιος μοιράζεται το κρεββάτι του με περισσότερα άτομα, μπορεί να το γράφει όπως θέλει; Τύπου «κρεβββάτι», «κρεβββ..β..ββάτι», ανάλογα με τον αριθμό των ατόμων; Προτείνω να το γράφουμε «κρε[β]ⁿάτι», να είμαστε καλυμμένοι.. „


Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Dance Life Magazine